Wystawa stała się okazją do nowego i inspirującego odczytania twórczości jednego z najważniejszych polskich artystów XX wieku. W przemyślany sposób łączyła wątki badawcze, stawiając sobie za cel przemyślenie kontekstu polskiej sztuki nowoczesnej po II wojnie światowej, oraz misję popularyzatorską i promocję twórczości Wróblewskiego wśród szerokiego grona odbiorców.
Ekspozycja skupiała się na dwóch momentach twórczości artysty: na samym jej początku, kiedy malarz wymyśla dopiero swój język (1948–1949) i na samym jej końcu, kiedy, po okresie wiary i dobrowolnego podporządkowania się wytycznym stalinowskiego socrealizmu, próbuje on określić się na nowo (1956–1957).
W obu tych momentach Wróblewski podejmuje kluczowe dla siebie zagadnienia przetwarzania tradycji awangardy, chęć bycia nowoczesnym oraz konieczność opowiadania się po stronie aktualnych zmian rzeczywistości, bycie artystą zaangażowanym w jej transformacje.