REGULAMIN XXXII EDYCJI KONKURSU
o nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
WYDARZENIE MUZEALNE ROKU „SYBILLA”
I. Postanowienia ogólne
Regulamin ustala zasady i warunki organizacji konkursu, wyłonienia laureatów oraz określa sposób
powoływania i działania jury konkursu przyznającego to wyróżnienie. Konkurs ma charakter otwarty,
bezpłatny i dobrowolny.
II. Organizator konkursu
- Konkurs jest ogłaszany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Nadzór nad konkursem sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Podmiotem realizującym procedurę konkursową w imieniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów z siedzibą w Warszawie, przy ul. Okrężnej 9, zwany dalej Organizatorem.
III. Cel konkursu
Celem konkursu jest wyłonienie i promocja najlepszych przedsięwzięć zorganizowanych przez polskie
muzea, a tym samym wyrównywanie szans pomiędzy nimi poprzez:
1. Wybór najwybitniejszych osiągnięć z zakresu wszystkich dziedzin działalności muzealnej.
2. Wyrażenie uznania dla autorów i realizatorów wyróżniających się dokonań muzealnych.
IV. Adresaci konkursu
W konkursie mogą uczestniczyć wszystkie muzea na terenie RP w rozumieniu obowiązującej Ustawy
o muzeach, tj. takie, których statut lub regulamin został uzgodniony z Ministrem Kultury i Dziedzictwa
Narodowego.
V. Warunki uczestnictwa w konkursie
- Do konkursu mogą być zgłaszane przedsięwzięcia muzealne z zakresu działalności muzeów w Polsce, których przynajmniej jednym z organizatorów jest zgłaszające muzeum.
- Ocenie podlegają wyłącznie przedsięwzięcia, których realizacja zakończyła się w roku 2011.
- Konkurs zostanie przeprowadzony w następujących kategoriach:
- wystawy sztuki (stałe i czasowe),
- wystawy historyczne (stałe i czasowe),
- wystawy etnograficzne i archeologiczne (stałe i czasowe),
- wystawy przyrodnicze (stałe i czasowe),
- wystawy techniki (stałe i czasowe),
- wystawy i inne przedsięwzięcia o tematyce martyrologicznej (stałe i czasowe),
- opracowania naukowe, publikacje i wydawnictwa multimedialne,
- konserwacja muzealiów,
- przedsięwzięcia edukacyjne,
- zarządzanie i organizacja, w tym inwestycje muzealne.
- Prawo zgłoszenia kandydatur do konkursu mają muzea, które są organizatorem lub współorganizatorem przedsięwzięcia.
- Każde zgłoszenie może być rozpatrywane tylko w jednej kategorii; nie ma możliwości zgłoszenia żadnej z jego części w innej kategorii.
- Jury zastrzega sobie prawo do przesunięcia zgłoszenia do innej kategorii po uzyskaniu zgody muzeum.
VI. Zasady składania zgłoszeń
- Każde muzeum może zgłosić maksymalnie trzy projekty, każdy w innej kategorii.
- Muzeum lub muzea będące współorganizatorami przedsięwzięcia, które deklarują udział w konkursie, przygotowują komplet dokumentacji zgłoszeniowej, na którą składają się:
- wypełniona karta uczestnictwa (według załączonego wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do regulaminu konkursu i dostępnego na stronie internetowej Organizatora)
- elektroniczna wersja karty uczestnictwa oraz całej załączonej dokumentacji prezentującej zgłaszane przedsięwzięcie, na którą składają się np.: program, foldery, informatory, plakaty, recenzje prasowe.
- Uczestnictwo w konkursie jest równoznaczne z akceptacją warunków konkursu. Regulamin konkursu można pobrać ze strony internetowej www.nimoz.pl. Z chwilą dokonania zgłoszenia, osoby i organy wskazane w dokumentacji zgłoszeniowej jako zgłaszający stają się uczestnikami konkursu i zgadzają się na postanowienia niniejszego Regulaminu. Akceptacja Regulaminu przez uczestnika konkursu jest równoznaczna ze złożeniem oświadczenia następującej treści:
Zapoznałem się z Regulaminem i akceptuję jego wszystkie postanowienia. Dobrowolnie przystąpiłem do uczestnictwa w konkursie. Dane zawarte w zgłoszeniu są zgodne z prawdą. Oświadczam, że wszelkie treści, w tym dzieła, zdjęcia i dane osobowe udostępnione w związku z konkursem są prawdziwe i nie naruszają jakichkolwiek praw autorskich i osobistych. Jednocześnie oświadczam, iż osoby trzecie, których dane osobowe zostały wykorzystane w nadesłanej przez uczestnika projektu pracy, wyraziły zgodę na ich publikację.
- Po przesłaniu zgłoszenia uczestnictwa nie można dokonywać w nim żadnych zmian.
- Rzetelność i jakość przygotowania karty uczestnictwa i dokumentacji wpływa na ocenę projektu przez jury konkursu. Niespełnienie wymogów formalnych powoduje odrzucenie zgłoszenia.
- Nadesłane zgłoszenia prac wraz z dokumentacją pozostają w archiwum konkursu przez okres 3 lat od zakończenia danej edycji. Po upływie tego okresu tylko dokumentacja nagrodzonych i wyróżnionych prac pozostaje w archiwum konkursu Sybilli wieczyście, natomiast dokumentacja wszystkich nie nagrodzonych i nie wyróżnionych zgłoszeń ulega wybrakowaniu zgodnie z procedurą archiwalną.
- Uczestnicy konkursu wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych w rozumieniu Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 833) przez Organizatora w celach prowadzenia konkursu, wyłaniania zwycięzców i przyznawania nagród.
VII. Miejsce i termin składania prac konkursowych
- Kartę zgłoszeniową wydarzenia należy przesłać na adres Organizatora: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów , ul. Okrężna 9, 02-916 Warszawa, z dopiskiem na kopercie „Sybilla”.
- Elektroniczną wersję karty zgłoszeniowej należy przesłać na adres sybilla@nimoz.pl
- Załączniki do karty zgłoszeniowej prezentujące zgłaszane przedsięwzięcie należy przygotować w wersji elektronicznej i przesłać na dysk ftp konkursu zgodnie z instrukcją otrzymaną mailem od Organizatora po przesłaniu elektronicznej wersji karty zgłoszeniowej.
- Zgłaszane w kategorii konkursowej G publikacje: naukowe, katalogi wystaw i inne oraz wydawnictwa multimedialne należy przesłać pocztą.
- Zgłoszenie musi nastąpić w terminie od dnia ogłoszenia konkursu do końca lutego 2012 roku (decyduje data stempla pocztowego).
- W terminie tym musi być przesłana także elektroniczna wersja dokumentacji.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, w uzgodnieniu z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, może przedłużyć czas nadsyłania prac do konkursu.
VIII. Jury konkursu
- Kontrolę nad prawidłowością przebiegu konkursu oraz ocenę prac konkursowych sprawuje jury, składające się z osób posiadających dużą wiedzę w dziedzinie muzealnictwa i doświadczenie w organizowaniu działalności kulturalnej.
- W jury konkursu nie mogą zasiadać osoby zatrudnione w placówkach muzealnych.
- Jury powołuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wniosek dyrektora Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
- Kadencja jury trwa rok.
- W skład jury wchodzi 12 członków.
- Pracami jury kierują przewodniczący i wiceprzewodniczący, wybrani większością głosów przez
członków jury. Dla ważności obrad jury wymagane jest quorum stanowiące dwie trzecie całkowitej liczby członków jury, w tym obecność przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego.
- Skład jury jest jawny i opublikowany na stronie internetowej Organizatora.
- Członek jury może w dowolnym momencie zrezygnować z członkostwa.
- Nowi członkowie jury mogą zostać powołani w trakcie trwania konkursu jedynie w przypadku, gdy z przyczyn losowych udział któregoś z członków jury nie będzie możliwy lub któryś z członków zrezygnuje z członkostwa w jury.
- Udział w pracach jury jest płatny.
- Członkowie jury oceniają zgłoszenia indywidualnie, przyznając punkty wg sali od 0 do 5, biorąc pod uwagę następujące kryteria: walory merytoryczne; walory artystyczne, estetyczne i kompozycyjne; walory promocyjne, turystyczne i uczestnictwo.
- W każdej kategorii (art. 3, ust. 1) nominowane są 4 zgłoszenia, które otrzymały największą liczbę punktów. W uzasadnionych przypadkach jury może przyznać mniej nominacji w danej kategorii lub nie przyznać ich w ogóle.
- Jury w czasie posiedzenia z 4 prac nominowanych w każdej kategorii wyłania zwycięzcę. Obrady jury są tajne.
- Z przebiegu konkursu jury sporządza protokół, zawierający w szczególności listę zwycięzców oraz rodzaj nagrody przyznanej poszczególnym zwycięzcom.
IX. Nagrody
- Jury przyznaje nagrody w kategoriach wymienionych w rozdziale V niniejszego Regulaminu
- W każdej kategorii jest 1 nagroda oraz 3 nominacje.
- Nagrody są pieniężne, nominacje mają formę dyplomu.
- Fundatorem nagród jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. O wysokości przyznawanych nagród decyduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wysokość nagród jest w danej edycji konkursu równa.
- Podawane kwoty nagród pieniężnych są kwotami brutto, podlegającymi opodatkowaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W uzasadnionych przypadkach jury ma prawo nie przyznać nagród w poszczególnych kategoriach.
- W przypadku zgłoszeń zbiorowych nagroda dzielona jest pomiędzy współorganizatorów proporcjonalnie do ich zaangażowania w nagrodzony projekt. Decyzję w tej sprawie podejmuje jury.
- Decyzję w sprawie wykorzystania przez nagrodzone muzeum środków pieniężnych przyznanych w ramach nagród podejmuje dyrektor nagrodzonej placówki. Nagrody pieniężne mogą być przeznaczone tylko na cele statutowe muzeum.
- Laureaci Konkursu są informowani o przyznaniu nagród pisemnie.
X. Rozstrzygnięcie konkursu
- Wyniki konkursu są ogłaszane podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Muzeów. W trakcie gali prezentowane są wszystkie projekty nominowane i nagrodzone.
- Wyniki konkursu są podane do wiadomości publicznej na stronie internetowej www.nimoz.pl.
- O miejscu ogłoszenia wyników i wręczenia nagród decyduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
XI. Wykorzystanie prac
- Organizatorzy konkursu zastrzegają prawo bezpłatnego wykorzystania fragmentów lub całości zgłoszeń konkursowych lub ich opublikowania w wybranych przez Organizatora publikacjach, w tym w formie książkowej, gazetach, periodykach lub magazynach, jak również na stronach internetowych i w utworach audiowizualnych, w celu promowania konkursu lub pracy konkursowej.
- Szczegółowe warunki wykorzystania zgłoszeń zostaną uregulowane w odrębnej umowie pomiędzy autorem pracy a Organizatorem.
XII. Organizacja konkursu
Sekretariat konkursu mieści się w:
siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
ul. Okrężna 9
02-916 Warszawa
XIII. Postanowienia końcowe
1. Organizator konkursu nie ponosi odpowiedzialności za usługi pocztowe, kurierskie lub usługi poczty elektronicznej, z których korzystać będą uczestnicy konkursu. Organizator nie ponosi również odpowiedzialności za działania osób trzecich, związanych z organizacją konkursu oraz za szkody spowodowane podaniem błędnych lub nieaktualnych danych przez uczestników konkursu.
2. Organizator przewiduje możliwość zmiany Regulaminu konkursu, przerwania lub odwołania konkursu z ważnych przyczyn, jeżeli prowadzenie konkursu stanie się niemożliwe lub w znacznym stopniu utrudnione z uwagi na działania siły wyższej, a także z uwagi na zmiany obowiązującego prawa, wydanie decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądowego, mających wpływ na prowadzenie konkursu, pod warunkiem wcześniejszego podania tego faktu do publicznej wiadomości na stronie internetowej Organizatora.
3. We wszystkich szczegółowych kwestiach (jak również w wyjątkowych okolicznościach, nie objętych niniejszym Regulaminem) decyzje podejmuje dyrektor Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.